16.01.2015

Czy w tym zamku straszy?


Dolny Śląsk słynie z dużej ilości zamków, warowni, rezydencji i pałaców, które powstawały tu od średniowiecza. Większość z nich kryje tajemnice, opowieści o duchach i ukrytych skarbach. Zaproponowaliśmy kilku naszym partnerom przeniesienie się do magicznej krainy skarbów, tajemnic, rycerzy, rozbójników i burzliwych miłości.


Wspólnie z uczniami z Francji, Grecji, Hiszpanii, Ukrainy i Włoch zrealizowaliśmy projekt Czy w tym zamku straszy?, dzięki któremu „zwiedziliśmy” zamki i odkryliśmy ich sekrety:  duchy, białe damy, błędnych rycerzy.



Projekt trwał od początku grudnia 2013 do końca grudnia 2014. Razem z partnerami poznaliśmy i zaprezentowaliśmy piękne zamki i pałace znajdujące się w naszych krajach. Zebraliśmy bardzo dużo informacji o europejskich zamkach, wykorzystaliśmy też mnóstwo własnych pięknych zdjęć zamków. Postanowiliśmy zebrać to wszystko w formie oddzielnej strony internetowej oraz prezentacji multimedialnej.


Na pewno przydadzą się one podczas planowania kolejnych podróży. W tym wyjątkowym multimedialnym przewodniku pokazujemy ponad 50 europejskich zamków.

Uczniowie wykonali piękne multimedialne plakaty i prezentacje, pokazy slajdów i filmy swoich wyjątkowych zamków. Kilkadziesiąt barwnych opowieści o zamkach i pałacach to fascynujące vademecum po owianych legendami zakątkach, które zamieszkiwali niegdyś władcy, rycerze, rozbójnicy, duchy i czarownice. Znajdują się w nim nie tylko znane atrakcje turystyczne, miejsca, które warto odwiedzić, ale także tajemnicze historie niezwykłych ludzi i wydarzeń. Uzupełniają je interaktywne mapy, które pomogą w odnalezieniu najciekawszych śladów historii.


Uczniowie poznali charakterystyczne cechy i elementy średniowiecznych zamków. Swoją wiedzą podzielili się z partnerami za pośrednictwem prezentacji multimedialnych oraz opracowanych przez siebie gier.


W naszych szkołach odbyły się konkursy plastyczne polegające na przedstawieniu przez dzieci swojej wizji niezwykłego zamku w dowolnej technice i formie: pracy plastycznej, makiety, czy budowli wykonanej z różnych materiałów. Wystawy pokonkursowe świadczą o ogromnym zainteresowaniu tematyką oraz pokazują niezwykłą wyobraźnię i zaangażowanie uczniów i ich rodzin.


Uczniowie zapoznali się z fantastycznymi i prawdziwymi mieszkańcami warowni i ich życiem. Zaznajomili się ze średniowiecznymi strojami, próbowali je samodzielnie wykonać i naśladować dawnych mieszkańców zamków. Taka nauka przez zabawę, jak zawsze wzbudziła wiele emocji i zmobilizowała do udziału całe rodziny. Efektem są ciekawe prezentacje, pokazy zdjęć i filmy.


Zapoznali się także ze średniowiecznym kodeksem rycerskim i spróbowali przenieść go do współczesności. Na wzór kodeksu rycerskiego opracowali szkolny kodeks uczniowski. Zaprezentowali go w formie mapy mentalnej, wykresu i filmu. Film pokazuje dziecięce inscenizacje zasad kodeksu uczniowskiego.


Kolejnym wspólnym przedsięwzięciem była wielojęzyczna księga duchów. Zawiera ona wykaz szesnastu osobliwych, legendarnych, baśniowych postaci. Są wśród nich duchy, białe damy, smoki, skrzaty, błędni rycerze, nieszczęśliwe księżniczki i bohaterscy książęta. Wspólnie ustaliliśmy katalog strachów, a następnie uczniowie narysowali ich portrety. Wyszukaliśmy nawiedzone zamki - legendarne miejsca ich pojawiania się. Opracowaliśmy prezentacje, filmy i pokazy slajdów. Wszystko zebraliśmy we wspólnej księdze duchów. Nazwa każdej postaci zapisana jest w języku angielskim i w językach partnerów projektu. Pokazujemy miejsce jej występowania i  wizualizujemy pracami dzieci. Całość uzupełniliśmy interaktywną mapą języków europejskich. Pokazuje ona jak w poszczególnych językach brzmią słowa zawarte w naszym leksykonie. Wspólnie porównaliśmy je i porozmawialiśmy o podobieństwach i różnicach językowych.


Dzieci ze wszystkich krajów zebrały i zaprezentowały istniejące w ich tradycjach legendy związane z konkretnymi zamkami nawiedzanymi przez duchy. Utworzyli z nich książeczki krajowe oraz jedną wspólną , ilustrowaną księgę legend o zamkach i ich duchach. Studenci tworzenia i prezentowania swoich partnerów inscenizacje wybranych legend zamkach lub w scenerii zamku, filmy pokazujące wybrane legendy w zamkach lub w dekoracji zamku zostały stworzone.


Po zapoznaniu się z wieloma różnymi legendami zamkowymi uczniowie sami stali się twórcami podań, opowiadań i historyjek. Wymyślili, napisali i zilustrowali swoje własne legendy i opowieści o duchach i niesamowitych przygodach, które przeżyli w zamkach. Powstały fantastyczne książeczki, komiksy i filmy animowane. Nakręcili filmy z inscenizacjami zespołowo wymyślonych i napisanych legend. Wszystkie prace zabraliśmy w następnym wspólnym dziele – interaktywnej książce.


Podczas kolejnej aktywności uczniowie wcielili się w role filmowców i wykonali reklamy swoich ulubionych książek o zamkach. Ponadto na wspólnej, wirtualnej tablicy gromadzimy powieści dla dzieci i młodzieży opisujące zamki, życie w zamkach lub przygody mające miejsce w zamkach, starych fortecach, pałacach lub w ich pobliżu.


Tworzymy gry i zabawy związane z zamkami. Gromadzimy też ciekawe gry znalezione w Internecie na temat zamków. W grudniu zakończyliśmy pracę nad naszą własną grą. Uczniowie wspólnie opracowali zasady gry, wykonali planszę i wszystkie potrzebne elementy.


Wykorzystując konto na Pinterest tworzymy zbiór nawiedzonych europejskich zamków, konto na Facebooku służy nam do dzielenia się własnymi zdjęciami i informacjami dotyczącymi tematyki projektu.


Wszystkie narzędzia, które wykorzystaliśmy w projekcie zebraliśmy w jednym miejscu, opisaliśmy je i pokazaliśmy, jak z nich skorzystaliśmy.