23.12.2010

Mój przyjaciel niedźwiedź


Rok szkolny 2010/2011 upłynął nam pod znakiem misia. Sympatyczne pluszowe zabawki towarzyszyły nam wszędzie: w szkole, w klasie, w bibliotece. Był z nami podczas lekcji, zabawy, w podróży, a nawet podczas koncertów.

W projekcie o misiach i niedźwiedziach z całego świata wzięły udział szkoły i przedszkola z 10 krajów: Bułgarii, Czech, Francji, Islandii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii, USA.

Dzięki wspólnej pracy i zabawy poznaliśmy:
- najpopularniejsze książki o misiach w naszych krajach,
- najbardziej znane misie na świecie,
- prawdziwe niedźwiedzie żyjące na różnych kontynentach.

Wspólny blog projektu: http://myfriend-thebear.blogspot.com
Polski blog projektu: http://etwinningsp1.blogspot.com

Projekt zaczęliśmy od zabawek – pluszowych misiów, książek o nich i różnorodnych działań nimi inspirowanych: prac plastycznych, wystaw, wierszyków, gier i zabaw, konkursów. Zakończyliśmy prezentacjami o prawdziwych niedźwiedziach, żyjących w różnych rejonach świata. Wszystkie działania w pokazaliśmy na wspólnym, międzynarodowym blogu. Dodatkowo, polska grupa stworzyła swój blog w języku ojczystym. Wykorzystaliśmy wiele nowoczesnych narzędzi ICT, rozwinęliśmy znajomość j. angielskiego oraz nauczyliśmy się współpracy i odpowiedzialności.

W październiku poznaliśmy polskie książkowe misie, wybraliśmy swojego ulubionego- został nim Miś Uszatek. Przeczytaliśmy książkę, obejrzeliśmy kreskówki, pokazaliśmy ją partnerom. Poznaliśmy najpopularniejsze książki o misiach oraz najbardziej znane misie świata. Powstała wspólna książka o misiowych bohaterach.
25 listopada obchodziliśmy urodziny misia - przygotowaliśmy wystawę w bibliotece szkolnej, na której znalazło się około 100 pluszaków, zrobiliśmy sesję zdjęciową z misiami, oprowadziliśmy po wystawie młodszych kolegów. Były też gry i zabawy, malowanie.


W grudniu wykonaliśmy misiowe kartki świąteczne i wysłaliśmy do wszystkich uczestników z misiowymi życzeniami.


W styczniu powstała książka kucharska z misiowymi przysmakami. Pokazaliśmy naszym partnerom najpopularniejsze polskie misiowe przysmaki – toruńskie pierniki.


W lutym wykonaliśmy maski misia na zabawę karnawałową. Zrobiliśmy zdjęcia i stworzyliśmy z nich filmik. Marzec poświęciliśmy na pisanie misiowych mruczanek – przeprowadziliśmy szkolny konkurs, najlepsze wykorzystaliśmy do wykonania prezentacji i e-książeczki.

W towarzystwie misiów spędziliśmy święta i uroczystości. Najważniejszy był oczywiście Międzynarodowy Dzień Pluszowego Misia. Wszyscy uczciliśmy go bardzo hucznie i wesoło. Było wspólne czytanie, zabawy, wystawy, oglądanie, rysowanie i malowanie. Tego dnia miś był z nami przez cały czas. Misiowe akcenty włączyliśmy do obchodów świąt: Bożego Narodzenia, Nowego Roku, Karnawału, Wielkiej Nocy, Walentynek, Dnia Dziecka. Poznaliśmy także wierszyki, piosenki i zabawy z misiem, popularne wśród dzieci naszych krajów. Pokazaliśmy je sobie nawzajem oraz sami uczyliśmy się zabaw i piosenek naszych partnerów. Dodatkową atrakcją były misiowe zadania, które przygotowywaliśmy sobie nawzajem. Nie zabrakło „małego co nieco”. Przyrządzaliśmy słodkie desery i pokazaliśmy ciekawe regionalne dania z miodem.

Uczniowie opracowali prezentacje multimedialne, fotoreportaże, fotogalerie, elektroniczne plakaty, nauczyli się komunikować za pomocą Internetu. Usprawnili umiejętność poszukiwania i selekcjonowania informacji pozyskanych z Internetu i innych źródeł.
Udoskonalili swoje umiejętności posługiwania się wieloma narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej: komputer, skaner, aparat cyfrowy.


Stworzyli prezentacje multimedialne na temat polskich książek o misiach, fotoreportaże i filmy ze swojej pracy. Zgromadzili informacje o najpopularniejszych misiach świata, wykonali piękną wystawę. Opracowali zdjęcia wykonane podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Pluszowego Misia i utworzyli elektroniczny album „Portret z misiem”. Założyli i redagowali polską wersję bloga o misiach. W grudniu zeskanowali misiowe kartki bożonarodzeniowe, dodali animacje i powstała wesoła prezentacja świąteczna. Opracowali prezentację o toruńskich piernikach. Opracowali i opublikowali elektroniczne książeczki. Nauczyli się tworzyć filmy i fotoreportaże w programie PhotoStory, postery w programie Glogster, wykonywać animowane prezentacje, wykorzystywać narzędzia Web 2.0 do udostępniania swoich prac bezpośrednio na stronie internetowej, czy blogu: Picasa, SlideShare, SlideBoom, Iussu, YouTube, Glogster, Jigsaw Planet.
Rezultaty projektu:

Dzięki wspólnej pracy i zabawy poznaliśmy:
- najpopularniejsze książki o misiach w naszych krajach,
- najbardziej znane misie na świecie,
- prawdziwe niedźwiedzie żyjące na różnych kontynentach.
Podczas wspólnej pracy powstały wyjątkowe kolekcje i albumy:
- naszych fotografii z ukochanymi misiami,
- kartek świątecznych z misiem,
- karnawałowych masek,
Poznaliśmy także wierszyki, piosenki i zabawy z misiem, popularne wśród dzieci naszych krajów. Pokazaliśmy je sobie nawzajem oraz sami uczyliśmy się zabaw i piosenek naszych partnerów. Dodatkową atrakcją były misiowe zadania, które przygotowywaliśmy sobie nawzajem. Powstały:
- filmy i fotorelacje gier i zabaw z misiem,
- tomik wierszyków poświęconych misiom,
- zestaw zadań z misiem: puzzle, krzyżówki, labirynty i inne zadania.
Nie zabrakło „małego co nieco”. Przyrządzaliśmy słodkie desery i pokazaliśmy ciekawe regionalne dania z miodem. Powstały:
- książka kucharska z misiowymi przysmakami,
- regionalne potrawy z miodem.