19.09.2012

Podróże kształcą

Tytuł projektu Podróże kształcą zawiera jego podstawowy cel: podróżując po Europie poznajemy i pokazujemy to, co w niej najpiękniejsze, a zgromadzone materiały wykorzystujemy do nauki i wymiany doświadczeń w zakresie efektywnego użytkowania narzędzi Web 2.0 w edukacji.


TwinSpace:  http://new-twinspace.etwinning.net/web/p54576/welcome
Dziennik Projektu:  http://twinblog.etwinning.net/38010
Blog projektu w języku angielskim: http://travel-broadens.blogspot.com
Blog projektu w języku polskim: http://travel-broadens-pl.blogspot.com

Podróże uczą, bawią, poszerzają horyzonty, oferują nieskończenie wiele możliwości. Z każdej wyprawy, bliższej lub dalszej, wracamy bogatsi o nowe doświadczenia. Wprawdzie nie trzeba jechać daleko, aby odkrywać rzeczy niezwykłe, w myśl zasady "cudze chwalicie, swego nie znacie", ale warto jednak czasem wyruszyć dalej, poznać inne kraje, kultury i obyczaje.

Coraz częściej i chętniej tak właśnie spędzamy wakacje, weekendy, bierzemy udział w wycieczkach szkolnych lub wyjazdach rodzinnych. Z wypraw tych przywozimy mnóstwo wspomnień, wrażeń i fotografii. Pomysł naszego projektu podsunęli uczniowie, którzy chcieli pokazać swoim kolegom miejsca, gdzie spędzali wakacje. Przynosili bardzo dużo zdjęć przedstawiających niezwykle interesujące miejsca. Zgromadziliśmy pokaźną kolekcję fotografii europejskich atrakcji turystycznych i wymyśliliśmy projekt.

Początkowo, kiedy zaczęliśmy wspólnie z naszymi słowackimi przyjaciółmi tworzyć założenia projektu, miały to być jedynie wakacyjne wspomnienia, ale szybko okazało się, że zdjęć jest bardzo dużo i musimy je jakoś uporządkować. Stąd zrodził się pomysł podziału zwiedzanych przez nas miejsc na trzy grupy:

1. ODPOCZYWAMY, czyli wakacyjne wspomnienia – polecane kurorty, popularne letniska i mało znane, urokliwe zacisza na łonie przyrody,
2.  ZWIEDZAMY, czyli znane i nieznane turystyczne atrakcje naszych krajów i całej Europy,
3.  BAWIMY SIĘ, czyli parki rozrywki, a więc miejsca najbardziej przyjazne dzieciom.

Innym rodzajem podróżowania jest szperanie w Internecie, wirtualne zwiedzanie najdalszych zakątków świata, wyszukiwanie ciekawych informacji, programów i aplikacji. Internetowe podróże stały się więc naszym kolejnym założeniem, celem i pasją zarazem.


Postanowiliśmy nasze zdjęcia prezentować przy pomocy atrakcyjnych programów i narzędzi Web 2.0. Ich wyszukiwanie i testowanie sprawiało nam ogromną przyjemność. Nasz blog rozrastał się coraz bardziej, aż powstała duża wspólna, wielojęzyczna strona internetowa zawierająca zestaw darmowych programów i narzędzi, które sami wykorzystaliśmy, opisaliśmy, pokazujemy ich możliwości oraz udostępniamy innym jako bezpieczne i bardzo przydatne w nauce i zabawie. Wspólnie z naszymi partnerami utworzyliśmy i redagowaliśmy bloga w języku angielskim. Dodatkowo każdy z partnerów prowadził bliźniaczego bloga w swoim języku.

W projekcie wzięła udział grupa 20 uczniów z klas piątych i szóstych Szkoły Podstawowej nr 1 w Bolesławcu. Uczestniczyli w nim uczniowie ze Słowacji, Słowenii i Rumunii. Razem, realnie lub wirtualnie zwiedziliśmy 120 ciekawych miejsc naszego kontynentu.

W Europie jest wiele pięknych i nieznanych zakątków doskonałych na wakacyjne wojaże. Można wspaniale wypoczywać nad morzem, wśród jezior lub w górach. Dzielimy się wiedzą o nich. Zebraliśmy, pokazaliśmy i opisaliśmy 30 miejsc, które sami odkryliśmy. Uzupełnieniem galerii jest album pt. Gdzie na wakacje? w trzech wersjach językowych.



Na podstawie zgromadzonych materiałów opracowaliśmy wielojęzyczny dziennik podróży po Europie. Odkryliśmy i pokazaliśmy 60 najpiękniejszych, polecanych przez nas do zwiedzania miejsc naszego kontynentu oraz zorganizowaliśmy wirtualne wycieczki po Polsce i Europie. Pokazujemy zabytki, atrakcje przyrodnicze, miasta i miasteczka, które warto odwiedzić z rodziną lub pojechać na wycieczkę szkolną.

Wspólnie z naszymi partnerami poznaliśmy 30  miejsc przyjaznych dzieciom w Europie: parków rozrywki, aquaparków, lunaparków i dinoparków.  Bawiliśmy się tam sami lub opowiedzieli nam o nich nasi partnerzy. Opisaliśmy je na blogu i utworzyliśmy foldery w trzech językach, zatytułowane „Europa dla dzieci”.

Jednym z założeń projektu było zgromadzenie darmowych narzędzi i aplikacji internetowych, które mogą nam się przydać w nauce, zabawie i pracy.  Udało nam się znaleźć, przetestować i wykorzystać ponad 170 programów.  Przykłady umieściliśmy na naszym blogu oraz opracowaliśmy je w formie prezentacji PowerPoint udostępnionej do pobrania wszystkim zainteresowanym uczniom, nauczycielom i rodzicom.


Wszyscy uczestnicy projektu szukali w sieci przydatnych narzędzi i dobierali do prezentowanego przez siebie materiału. Każdy uczestnik – uczeń i nauczyciel – samodzielnie opracowywał swoje zdjęcia: wybierał najciekawsze, gromadził informacje o pokazywanych miejscach, dokonywał ich selekcji, redagował krótką notatkę oraz dobierał narzędzia i tworzył pokaz slajdów, film, galerię, prezentację multimedialną, plakat lub decydował się na inną formę audiowizualną.

Polscy uczniowie opracowali w ten sposób około 30 prezentacji multimedialnych, 12 miniblogów oraz bardzo dużo galerii, filmów i pokazów zdjęć. Udało nam się wypromować 24 polskie miejsca, które warto odwiedzić. Zapoznaliśmy z nimi naszych partnerów i zaprosiliśmy do zwiedzania.
Każde nowe miejsce, które dodawaliśmy do zbioru było jednocześnie umieszczane na mapie Europy. Wpisy pokazywały ich lokalizację, fotografię i link do informacji na naszej stronie. Powstała w ten sposób interaktywna mapa 120 europejskich atrakcji.

Ze zgromadzonych fotografii uczniowie tworzyli też tematyczne plakaty elektroniczne pod wspólnym hasłem „Magiczna Europa”. Powstały między innymi plakaty: Zamki Europy, Pomniki, Wyjątkowe obiekty, Przyroda.

Wspólnie z naszymi partnerami stworzyliśmy elektroniczny komiks o poszukiwaniu Księgi Mądrości. Znani wszystkim bohaterowie – Harry Potter z przyjaciółmi – podróżowali po Europie, zwiedzili poznane przez nas miejsca i szukali mitycznej Księgi Mądrości. Oblecieli pół Europy, aby na koniec dowiedzieć się, że Księga nie jest już im potrzebna, że to właśnie podróżowanie czyni ich mądrymi. Tak skonstruowany komiks może być nieco innym baśniowym przewodnikiem po Europie.


Razem przeprowadziliśmy całoroczny „eksperyment”, który pokazuje w formie animacji zmiany zachodzące w naszych miejscowościach. Fotografowaliśmy te same, wybrane miejsca naszych miast na początku każdego miesiąca. Obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie (i w mieście) w ciągu całego roku. Wszystko dokumentowaliśmy okiem obiektywu fotograficznego. Efektem pracy grup uczniowskich są filmiki wykonane z zebranych w ten sposób fotografii.

Na wirtualnej tablicy prowadziliśmy stałą, wspólną grę „Co to jest?”. Jeden z uczniów umieszczał na tablicy zdjęcie wybranego, opracowanego już przez nas, obiektu. Uczeń szkoły partnerskiej, który pierwszy odgadł zagadkę, mógł zadać kolejną.

W okresie bożonarodzeniowym uczniowie wzięli udział w konkursie na najciekawszą animowaną kartkę świąteczną. Wpłynęło bardzo dużo pięknych prac, a wygrała kartka naszej uczennicy – Darii. Na święta wielkanocne uczniowie wykonywali kartki elektroniczne i dzielili się nimi z partnerami.
Do współpracy i prezentacji swoich zainteresowań i pasji wykorzystaliśmy tablice elektroniczne. Uczniowie pokazywali tam swoich idoli muzycznych i sportowych. Na nich także, myśląc o zbliżających się wakacjach, poleciliśmy sobie nawzajem ciekawe książki, które warto włożyć do plecaka.

Swoje marzenia o podróżowaniu uczniowie pokazali wykonując zabawne animowane filmiki i elektroniczne komiksy. Własnoręcznie wykonane „paszporty”, awatary, różnorodne kolaże i rysunki stworzone przy użyciu narzędzi Web 2.0 to kolejne prace, w które dzieci angażowały się z wielkim zapałem i dzięki którym znacznie zwiększyły swoje kompetencje informatyczne.
Nasi uczniowie bardzo chętnie tworzyli i rozwiązywali quizy związane z tematyką projektu, wykonywali sami i układali puzzle stworzone przez partnerów, rozwiązywali zagadki, byli twórcami i uczestnikami gier online.

Konto na Faceebooku służyło do bezpośrednich kontaktów, współpracy, dzielenia się wrażeniami i zdjęciami zwiedzanych miejsc. Tutaj także przekazywaliśmy sobie informacje o wyjątkowych miejscach Europy oraz o ciekawych artykułach, stronach internetowych czy blogach poświęconych nowoczesnym technologiom stosowanym w edukacji.

Powstała z potrzeby dzielenia się wrażeniami i informacjami o sobie strona „Co dzieje się w naszych szkołach?” była na bieżąco wypełniana wiadomościami o wydarzeniach szkolnych, niekoniecznie związanych z projektem. Dzięki temu lepiej poznaliśmy się nawzajem. Podobną rolę pełnił dziennik projektu, jednak tutaj pisaliśmy więcej o działaniach projektowych.

Projekt otrzymał wyróżnienie w międzynarodowym konkursie MEDEA AWARDS 2012


MEDEA Awards jest konkursem promującym tworzenie multimedialnych materiałów edukacyjnych oraz wykorzystanie nowych mediów w nauczaniu.Jego celem jest wspieranie innowacyjności i promocja dobrych praktyk wykorzystania mediów (audio, wideo, grafiki i animacji) do celów edukacyjnych.


Europejska Odznaka Jakości


Krajowa Odznaka Jakości