16.08.2010

Moja mała ojczyzna




 

Strona internetowa projektu: http://sites.google.com/site/mojamalaojczyzna
Okres realizacji projektu: od 04.02.2009 do 20.06.2010

Projekt obejmuje trzy segmenty:
1. Moja szkoła na co dzień i od święta.
2. Moja miejscowość i jej atrakcje.
3. Tradycje, zwyczaje i zabytki mojego kraju i regionu.



W projekcie wzięli udział uczniowie:


Cel: Poznanie małych ojczyzn w różnych częściach Europy - wymiana informacji o krajach, miejscowościach, szkołach, promocja tradycji i kultury swoich narodów.

Projekt obejmuje trzy segmenty.

1. Szkoła. Zaprezentowaliśmy życie w naszych szkołach na co dzień i od święta – wykonaliśmy wizytówki swoich szkół w formie galerii zdjęć, filmów i prezentacji multimedialnych. Przedstawiliśmy krótko systemy edukacyjne w naszych krajach, opowiedzieliśmy o ciekawych projektach realizowanych w szkołach, kołach zainteresowań, ciekawostkach, informowaliśmy o osiągnięciach. Powstały ciekawe biuletyny elektroniczne, ulotki, prezentacje multimedialne, e-kalendarz roku szkolnego, fotoreportaże, e-portfolio, wirtualna galeria). Nauczyciele opracowali scenariusz nowego projektu edukacyjnego, będącego podstawą kolejnego przedsięwzięcia, projektu „The traditions and celebrations of my school”.


2. Miejscowość - ciekawe miejsca, zabytki, atrakcje turystyczne – prezentacja multimedialna, film, galerie zdjęć, folder, widokówka elektroniczna promująca miejscowość.


3. Region, kraj – tradycje, obrzędy świąteczne, tradycyjne potrawy, ciekawi ludzie, wyjątkowe miejsca - prezentacje, zdjęcia, gazetka, folder, e-kalendarz świąt.


Podczas realizacji projektu uczniowie rozwinęli różnorodne zainteresowania, poznali najpiękniejsze miejsca Polski, Litwy, Francji i Czech. Wypromowali swoją miejscowość prezentując jej atrakcje. Poznali swoją małą ojczyznę i kraje partnerów poprzez wykonywanie wspólnie zaplanowanych zadań. Poznali ważne daty w roku kalendarzowym każdego kraju partnerskiego, porównali tradycje i zwyczaje. 

Wykonali wiele różnych prac plastycznych i fotograficznych, prezentowanych na wystawach, w e-portfolio, stronie internetowej, pogłębili swoją wiedzę, zarówno o własnej ojczyźnie, jak i o krajach partnerskich. Prowadzone były warsztaty o tematyce literackiej, geograficznej i historycznej przybliżające wybrane państwa europejskie.


Uczniowie przygotowali wizytówki, prezentacje multimedialne, nauczyli się komunikować za pomocą Internetu, pisali e-maile, fotografowali aparatem cyfrowym i nagrywali filmy. Przedstawiciele wszystkich krajów partnerskich wspólnie stworzyli elektroniczny kalendarz roku szkolnego, uwzględniający najważniejsze wydarzenia szkolne w każdym kraju oraz e-kalendarz świąt. 

Napisaliśmy wspólne blogi, ukazujące pracę projektową, wymieniliśmy się informacjami na temat kół zainteresowań działających w naszych szkołach. Przystępując do projektu, uczniowie ukończyli kursy e-learningowe, przygotowujące ich do bezpiecznego korzystania z Internetu. Opracowane materiały systematycznie były umieszczane na stronie projektu, w e-portfolio i wirtualnej galerii. Uczniowie wzięli udział w konkursach i quizach on-line, współtworzyli stronę internetową, blogi, wykonali elektroniczne widokówki, fotoreportaże, fascynujące i różnorodne pokazy slajdów.



Uczniowie udoskonalili swoje umiejętności posługiwania się wieloma narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej, poznali programy: Publischer, PowerPoint, Word, iSpring Free, FrontPage, IrfanView, Picassa, MindMap, Windows Live. Nauczyli się pisania bloga i tworzenia strony internetowej za pomocą narzędzi Google.

Wielką frajdę sprawiło uczniom wyszukiwanie, testowanie i wykorzystywanie darmowych narzędzi online, oferowanych przez różne serwisy internetowe, służących do obróbki i atrakcyjnej prezentacji zgromadzonych materiałów.

Poznaliśmy i wykorzystaliśmy narzędzia:
- Do tworzenia pokazu slajdów: ImageLoop, ImageShack, Photobucket, PhotoSnack, Picasa, PictureTrail, RockYou, Slide, Slidelicious, Slideroll, Vcasmo, Vimeo, Webshots, YouTube.
- Prezentacji multimedialnych on-line: Empressr, MyPlick, PowerShow, SlideBoom, SlideShare, SlideSix.
- Rysowania, edycja grafiki: Animoto, BeFunky, DrPic, FotoFlexer, Imagination Cubed, Jalbum, JigsawPlanet, LoonaPix, MyPhotoAlbum, Pageplugins, PhotoFunia, Pizap, Sketchfu, Tuxpi, Voki.
- Prezentacji dokumentów on-line: Calameo, Issuu, Scribd, ThinkFree, Zoho.
- Elektronicznych map myśli: Bubbl, DropMind, Exploratree, MindGenius.
- Blogi, portfolio, wiki: Blogger, Blogsome, Edublogs, LiveJournal, Pokazywarka, SocialGO, Wikispaces, Wklejacz, Wklejarka, WordPress.


Rezultaty projektu:
1. Strona internetowa projektu: http://sites.google.com/site/mojamalaojczyzna
2. Strona TwinSpace: http://twinspace.etwinning.net/launcher.cfm?lang=en&cid=35209
3. Blogi projektu prezentujące poszczególne jego segmenty:
- Nasza szkoła: http://malaojczyzna.blogspot.com
- Nasza miejscowość: http://mojemiasto1.blogspot.com
- Nasza ojczyzna: http://ojczyzna1.blogspot.com
4. Scenariusz nowego projektu edukacyjnego:
http://thetraditionsofmyschool.blogspot.com/2010/04/our-project.html 
5. Prezentacje multimedialne (89)
6. Biuletyny elektroniczne
7. Kalendarz roku szkolnego: http://sites.google.com/site/mojamalaojczyzna/my-calendar
8. Uczniowie pogłębili swoją wiedzę o własnej ojczyźnie i o krajach partnerskich, poznali zwyczaje i tradycje krajów partnerskich.
9. Udoskonalili swoje umiejętności posługiwania się narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej, poznali programy i narzędzia umożliwiające twórcze wykorzystanie TI i skuteczną współpracę ponad granicami. 

Projekt otrzymał Krajową Odznakę Jakości eTwinning, Europejską Odznakę Jakości oraz Patronat Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji 2009.